9 Aπλές συμβουλές για την συγγραφή πειστικού web content

Ένα πολύ συνηθισμένο λάθος, που ακόμη και οι έμπειροι συγγραφείς διαφημιστικού κειμένου κάνουν είναι πως όταν κάποιος γράφει ένα κείμενο για ένα blog, πρέπει να σκεφτεί όπως και οι πιθανοί πελάτες , σκέψου λοιπόν τι θα άρεσε σ’ αυτούς να διαβάσουν.  Ακόμη μην τους αντιμετωπίσεις, όπως τους αναγνώστες ενός έντυπου κειμένου δεν είναι το ίδιο σε καμία περίπτωση.

Παρακάτω ακολουθούν 9 συμβουλές για να γράψεις πειστικό web content:


      1. Οι επισκέπτες  επιδίδονται σ’ ένα είδος κυνηγιού, βοήθησε τους να πιάσουν το “θήραμα” τους.

Οι επισκέπτες σου στο διαδίκτυο, εξετάζουν δύο πράγματα: πρώτον αν η ιστοσελίδα σου προσφέρει αυτό που ψάχνουν και δεύτερον αν μπορούν να το βρουν εύκολα; Δεν θέλουν να περιηγηθούν στην ιστοσελίδα για αρκετά λεπτά προκειμένου να βρουν το προϊόν, που έχουν εντοπίσει. Θέλουν να το βρουν γρήγορα, έτσι ώστε να αποφασίσουν, εάν ο ιστότοπός σου είναι χρήσιμος ή όχι γι’ αυτούς. Γι’ αυτό, αν ένας ιστότοπος φαίνεται περίπλοκος με πολλές επιλογές, αποχωρούν για να ψάξουν κάπου αλλού αυτό που αναζητούν.

Οι επισκέπτες στο διαδίκτυο, ρίχνουν μια γρήγορη ματιά στην ιστοσελίδα σου, πριν αποφασίσουν αν είναι στο σωστό μέρος ή όχι γι’ αυτούς. Δεν χρειάζεται να το γνωρίζουν με σιγουριά, απλώς θέλουν να πάρουν μια γρήγορη απόφαση.

 

 

  1. Τοποθετείστε πρώτες τις πιο σημαντικές πληροφορίες

Το γράψιμο για ένα blog είναι τελείως διαφορετικό, από το γράψιμο ενός δοκιμίου ή ενός άρθρου σε μια εφημερίδα.

Ένα δοκίμιο μπορεί να έχει ως εξής: πρώτα να εξηγεί το θέμα που πρόκειται να συζητήσει, στη συνέχεια να παρουσιάζει μια επισκόπηση της βιβλιογραφίας και τέλος να καταλήξει σ’ ένα  συμπέρασμά. Το πιο σημαντικό σημείο του κειμένου αυτού είναι το συμπέρασμα, το τέλος δηλαδή του δοκιμίου.

Στις ιστοσελίδες πρέπει να κάνεις το αντίθετο: τα πιο σημαντικά σημεία είναι πάντα στην αρχή.

Για παράδειγμα: ας υποθέσουμε ότι ψάχνεις ένα νέο κόκκινο καναπέ τριών θέσεων. Όταν φτάνεις σε ένα site θέλεις πρώτα να δεις αν πουλά καναπέδες και μετά ψάχνεις στην μπάρα αναζήτησης για “κόκκινους καναπέδες” έτσι ώστε να βρεις γρήγορα, πως μοιάζουν οι κόκκινοι καναπέδες με τρία καθίσματα που πωλούνται εδώ.

Ας πούμε, ότι αναζητάς κειμενογράφο για τον ιστότοπό σου. Πιθανόν να ψάξεις κάποιον την περιοχής, οπότε θα πρέπει να δεις ένα κειμενογράφο που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, κοντά σας. Ή ίσως ο κειμενογράφος σου, πρέπει να καταλαβαίνει την ιατρική ορολογία, ώστε να’ ναι σε θέση να γράψει έναν κατάλληλο τίτλο copywriting για την ιατρική βιομηχανία.

Οι πληροφορίες που είναι πιο σημαντικές για τους επισκέπτες σου στο διαδίκτυο, είναι συχνά μια απλή δήλωση της δραστηριότητας σας. Αφού καταλάβουν τι εμπορεύεσαι, ίσως να θέλουν να μάθουν κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες. Και τότε, ίσως θα ήθελαν να μάθουν κάποιες βασικές πληροφορίες.

Οι δημοσιογράφοι αποκαλούν αυτόν τον τρόπο γραφής: “ανεστραμμένη πυραμίδα”. Στα άρθρα των εφημερίδων, οι βασικές πληροφορίες έρχονται πρώτες πριν από τις λεπτομέρειες και τις βασικές πληροφορίες. Ακόμα κι αν διαβάζετε μόνο την πρώτη παράγραφο μιας εφημερίδας, μπορείτε να καταλαβαίνετε τη μεγαλύτερη εικόνα.

Το ίδιο ισχύει και για έναν ιστότοπο. Οι πελάτες σας θέλουν να δουν πρώτα τη μεγάλη εικόνα. Βασικά: Τι κάνετε; Ή τι μπορείτε να κάνετε για αυτούς.

 

  1. Μερικές φορές το απλό είναι η καλύτερη επιλογή

Στο διαδίκτυο είναι σπάνιο ένας αναγνώστης να “κρέμεται” από κάθε λέξη που διαβάζει. Δεν έχει χρόνο. Βιάζεται, επειδή θα μπορούσε να τσεκάρει διάφορες άλλες ιστοσελίδες, αντί να σπαταλά χρόνο προσπαθώντας να καταλάβει.

Η έξυπνη διατύπωση απαιτεί από τους ανθρώπους να σκέφτονται. Και ζητώντας από τους ανθρώπους να σκέφτονται, δεν είναι ο τρόπος που λειτουργεί το διαδίκτυο. Οι επισκέπτες του διαδικτύου “κυνηγούν”, δεν έχουν χρόνο να σκεφτούν.  Συνεπώς, κράτησε το web copy, όσο το δυνατόν πιο απλό.

Γράψε σαν να έγραφε για ένα 12χρονο, επειδή αυτό κάνει το web copy εύκολο και ίσως πιο εύπεπτο. Και να είστε προσεκτικοί με τα αστεία, εκτός και αν είστε απόλυτα σίγουροι, ότι το κοινό-στόχος σας θα ταυτιστεί και θα γελάσει.

 

  1. Γράψε για αυτούς που “σκανάρουν”

Πόσοι άνθρωποι διαβάζουν πραγματικά ιστοσελίδες; Σχεδόν κανείς!

Αυτό που κάνουν οι περισσότεροι επισκέπτες στο διαδίκτυο, είναι να ρίχνουν μια ματιά σε κάθε νέα σελίδα, σαρώνουν μερικά από τα κείμενα και κάνουν click στον πρώτο σύνδεσμο που αγγίζει το ενδιαφέρον τους ή μοιάζει σαφώς με το πράγμα που αναζητούν.
Η έρευνα δείχνει ότι μόνο το 16% των ανθρώπων διαβάζουν τις ιστοσελίδες λέξη προς λέξη. Οι περισσότεροι άνθρωποι απλώς κοιτούν φευγαλέα.

Πώς μπορείς να γράψεις για αυτούς που απλά “σαρώνουν”; Ορίστε μια check list γι’ αυτό :

 

  • Ο τίτλος ενημερώνει για την ταυτότητα της επιχείρησης σου;
  • Η λεζάντα της εικόνας να μεταδίδει ένα μήνυμα πώλησης;
  • Οι υπότιτλοι  συνοψίζουν τα βασικά σου σημεία;
  • Κάνε το εύκολο για τους επισκέπτες να προσέξουν τα σημεία που τους ενδιαφέρουν, μειώνοντας την φλυαρία.

Ο επισκέπτης του διαδικτύου αναζητά πληροφορίες ή προϊόντα. Βεβαιωθείτε ότι ο χρήστης μπορεί να κατανοήσει τις πιο σημαντικές πληροφορίες απλά ρίχνοντας ένα γρήγορο βλέμμα σ’ αυτήν.

 

  1. Χρησιμοποίησε οικείες για τους επισκέπτες σας λέξεις

Ως αναγνώστες του διαδικτύου, γινόμαστε για άλλη μια φορά “κυνηγοί-συλλέκτες”, μόνο που αυτή τη φορά σαρώνουμε σελίδες για λέξεις-κλειδιά. Όταν βλέπουμε αυτές τις λέξεις, κάνουμε click, ενεργούμε.

Φαντάσου ότι θέλεις να πετάξεις στην Μπανγκόκ για διακοπές και ψάχνεις για μια φτηνή πτήση. Τι θα ψάξεις: να είναι αποδοτική από οικονομικής άποψης πτήση, με χαμηλό ναύλο ή φθηνή πτήση προς Μπανγκόκ;

Κανείς δεν ψάχνει για οικονομικά αποδοτικές πτήσεις. Όταν το εργαλείο λέξεων-κλειδιών της Google δείχνει φτηνό, αυτό είναι που οι άνθρωποι αναζητούν:

Οι λέξεις-κλειδιά είναι οι λέξεις που ψάχνουν οι άνθρωποι στο Google και όπως φαίνεται  η λέξη φτηνά είναι περισσότερο δημοφιλής, σε σχέση με τα χαμηλά ναύλα και οικονομικά αποδοτικά

 

  1. Γράψε γι’ αυτούς που τεμπελιάζουν

Ο επισκέπτης, δεν θέλει να κάνει μεγάλη προσπάθεια για να διαβάσει το κείμενό σου, όποτε προσπάθησε να είναι όσο πιο ευανάγνωστο γίνεται:

 

  • Χρησιμοποίησε σύντομες παραγράφους – τεσσάρων προτάσεων το μέγιστο
  • Χρησιμοποίησε σύντομες προτάσεις – δώδεκα κατά μέσο όρο
  • Παράλειψε περιττές λέξεις
  • Απόφυγε τη φρασεολογία και την χρήση διαλεκτικών εκφράσεων
  • Απόφυγε την παθητική ένταση
  • Απόφυγε την περιττή επανάληψη
  • Απευθύνσου απευθείας στους επισκέπτες του ιστού σου, χρησιμοποίησε την αντωνυμία “εσύ”, κάνοντας το μήνυμά σου πιο άμεσο
  • Συντόμευσε το κείμενό σου

Πόσο σύντομο θα πρέπει όμως να είναι ένα κείμενό; Η χρυσή τομή ορίζει να απαλλαγείτε από τις μισές λέξεις σε κάθε σελίδα και στη συνέχεια να απαλλαγείτε από τα μισά από αυτά που έχουν απομείνει. Αυτό μπορεί να είναι ένας υπερβολικά απαιτητικός στόχος, αλλά αποδίδει. Ορίστε στον εαυτό σας μια πρόκληση, να κάνετε το κείμενο σας όσο το δυνατόν συντομότερο.

 

  1. Να είστε προετοιμασμένοι οι άνθρωποι μπορεί να φτάσουν οπουδήποτε μέσα στο site σας

Οι άνθρωποι διαβάζουν συνήθως ένα βιβλίο από το κεφάλαιο ένα μέχρι το τέλος. Τώρα, φαντάσου, οι άνθρωποι να έπαιρναν ένα βιβλίο και να ξεκινούσαν να διαβάζουν κάπου εντελώς τυχαία. Ενδεχομένως στην αρχή του τελευταίου κεφαλαίου, ίσως στη μέση του τρίτου κεφαλαίου ή στην τελευταία σελίδα του κεφαλαίου ένα.

Στο διαδίκτυο, από την άλλη, αυτό συμβαίνει σχεδόν πάντοτε. Οι περισσότεροι επισκέπτες δεν θα ξεκινήσουν διαβάζοντας την αρχική σου σελίδα, είναι πιθανό να φτάσουν σε οποιαδήποτε σημείο μέσα σ’ αυτήν.

Αν δεν γνωρίζεις πού φθάνουν οι χρήστες στον ιστότοπό σου, προχώρησε στο Google Analytics >> Περιεχόμενο ιστότοπου >> Σελίδες προορισμού. Εκεί μπορείτε να δεις ακριβώς πόσοι επισκέπτες έφτασαν σε κάθε σελίδα.

Εάν κάθε ιστοσελίδα μπορεί να είναι μια entry page, τι σημαίνει αυτό;

 

  • Κάθε σελίδα θα πρέπει να είναι εύκολη στη σάρωση
  • Κάθε σελίδα θα πρέπει να διευκρινίζει στους ανθρώπους, που βρίσκονται και με τι σχετίζεται ο ιστότοπός σου
  • Κάθε σελίδα πρέπει να έχει μια “κλήση” για δράση, κατευθύνοντας τους ανθρώπους να δουν κάτι ακόμα, να διαβάσουν κάτι άλλο στο blog, να υπογράψουν το ενημερωτικό δελτίο ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να δουν μια λεπτομερή περιγραφή προϊόντος ή τα σχόλια γι’ αυτό, να ζητήσουν μια προσφορά ή να προσθέσουν κάποιο προϊόν στο καλάθι αγορών

Μην βασίζεσαι στη γραμμή πλοήγησης για να ενημερώσει τους ανθρώπους, τι πρέπει να κάνουν στη συνέχεια. Συμπεριέλαβε ένα κουμπί ή έναν σύνδεσμο για να τους καθοδηγήσει να κάνουν το επόμενο βήμα, σε κάθε σελίδα.

 

 

  1. Κάνε το ευκολότερο για όλους να εντοπίσουν την επιχείρηση σου

Οι δυνητικοί πελάτες αναζητούν πληροφορίες ή προϊόντα. Πώς μπορείς όμως να τους βοηθήσεις να σε βρουν;

Δελέασε τους πιθανούς πελάτες να επισκεφτούν τον ιστότοπό σου, παρέχοντας τους χρήσιμες πληροφορίες. Αυτό είναι ο τρόπος που γράφοντας μια SEO (Search Engine Optimization) βασικά λειτουργεί:

  • Απάντησε σε ερωτήσεις που θέλουν να ξέρουν οι πιθανοί πελάτες
  • Μίλησε για ένα θεματικό κύκλο σε κάθε σελίδα
  • Συμπεριέλαβε συνδέσμους με παρόμοιες σελίδες στο site σας ή σε άλλα
  • Χρησιμοποίησε φράσεις και λέξεις που αναζητούν οι πιθανοί πελάτες σας

Μα πάνω απ ‘όλα: Να είσαι εξυπηρετικός!

 

  1. Κάνε μια καλή οπτική εντύπωση

Το web copy και το web design πρέπει να δουλεύουν μαζί. Δεν μπορείς να γράψεις κείμενο ή να συνθέσεις τις προτάσεις, να δημιουργήσεις bullet points, χωρίς πρώτα να εξετάσεις πώς θα φαίνονται αυτά στην ιστοσελίδα.

Η οπτική “γοητεία” επηρεάζει την αναγνωσιμότητα του κειμένου σου και το εάν οι επισκέπτες του ιστού μπορούν να κατανοήσουν γρήγορα την ταυτότητα της επιχείρησης.

Πώς να αυξήσεις την οπτική “γοητεία” του web copy:

  • Αντικατάστησε τα κείμενα με φωτογραφίες ή βίντεο
  • Εξέτασε την χρήση διαφορετικών σε μέγεθος γραμματοσειρών, σκέψου πως οι άνθρωποι πρώτα θα βλέπουν το μεγάλο κείμενο
  • Τόνισε τα σχόλια των πελατών (ή των εμπειρογνωμόνων) για να προσθέσεις αξιοπιστία στο brand σου
  • Παίξε με highlights, bold text , CAPS ή italics
  • “Σπάσε” μια μεγάλη επικεφαλίδα μια μικρότερη δευτερεύουσα
  • Τροποποίησε τις παραγράφους σε κουκκίδες

Το πιο σημαντικό: μην συσσωρεύεις πολλές πληροφορίες σ’ ένα σημείο. Μείωσε το “χάος” και πρόσθεσε ελεύθερο χώρο. Όχι μόνο θα κάνει την ιστοσελίδα σου ευκολότερη στην ανάγνωση, αλλά θα αυξήσει και αισθητά εμπιστοσύνη στο brand σου.

 

Η αλήθεια πίσω ένα πειστικό web copy

Θα ήθελα να πολύ να πω, πως είναι εύκολο να γράψεις ένα πειστικό web copy. Αλλά η αλήθεια είναι πως το να γράψεις ένα απλό, χρήσιμο web copy είναι ακόμη πιο δύσκολο.

Μη συμπεριφερθείτε  στους επισκέπτες σας, όπως οι ακαδημαϊκοί που αγαπούν την ανάγνωση δύσκολων και περίπλοκων κειμένων. Μην τους αντιμετωπίσεις όπως οι δικηγόροι που εκπροσωπούν μικρές υποθέσεις. Μην διαφωνείς. Και μην παρουσιάζεστε με βαρύγδουπο και δυσνόητο λεξιλόγιο.

Αντ ‘αυτού, κάνε το κείμενό σου, όσο το δυνατόν πιο απλό. Μην προσπαθείς να ταιριάξεις με όλους. Δείξε ποιος είσαι και τι κάνετε.

Αν η θέση σου είναι σαφής, είναι πιο εύκολο να ξεχωρίσεις online. Εάν το μήνυμά είναι σαφές, είναι πολύ πιο εύκολο να δημιουργήσεις πειστικό web copy.

Να είσαι σαφής. Γίνε ξεκάθαρος. Πάντα τολμηρός